16 Feb 2005

Perihal maggi

megi oh megi kenapa engkau tak sedap, macam mana ako nak sedap. rasa ako dah tawar rasa ako dah tawar…

Perasan tak perasan kepada sesiapa yang hardcore gila ngan mee segera 2 minit megi, mesti perasan rasanya sudah tawar. Telah diuji, maggi perisa kari, maggi perisa ayam dan tomyam. tiga tiga tawar, hampeh siot tak sedap dan tak menyelerakan. Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Kalau 2 tahun dulu maggi rasa dia boleh buat kita merah biji mata, hingus meleleh, berpeluh peluh sebab rasa nya yang kow seperti kopi o kow syed bistro. Adakah disebabkan mereka mengambil kira sebab-sebab kesihatan sehingga rasa rasa mee maggi ni sampai tawar. “Kami mahukan rasa yang lama”. :pig:

Kalau dulu, pek 5 bungkus tu boleh habis dalam masa purata 3 hari. Kini dekat berbulan bulan tak nak pandang walau kes emergency sekalipun. Kenape? Sebab dah tak sedap, tawar. fcuk!!!!. Sekarang ni pun kalau nak makan maggi, buat perencah sendiri tanpa perencah paket dia tu, buat maggi goreng. lagi sedap!!!!. :( pastu perencah dia tu wat tambah menyemakkan masakan anda yang lain. kohkoh. Tapi yang jelas nyata ketara, rasa mee maggi(ayam, kari, tomyam) dah tak sepekat dahulu, semakin tawar walau air dah sikit gila letak. Saya berharap, peminat mee maggi no 1 Kelana Jaya, en aPis dapat memberi sedikit ulasan mengenai isu ini kerana beliau merupakan hardcore maggi 7e.

Berbalik pada Maggi dari skop yang lain, hari tu perencah asas nasi goreng maggi ako habis. Yang tinggal hanyalah perencah asas bee hun goreng. Nasi dah masak, bahan dah potong. Apa lagi gamble goreng nasi goreng menggunakan perencah beehun goreng. Apa yang memelikkan ialah setelah siap memasak nasi goreng tersebut menggunakan taktik “reverse engineering” perencah asas beehun goreng, rasa nasi goreng tersebut adalah 5kali ganda sedap berbanding perencah nasi goreng asas maggi yang biasa ako guna. Mungkin disebabkan penemuan ini mungkin saya akan membuat beberapa eksperimen bersama perencah perencah keluaran maggi yang banyak dikedai auntie bawah tu dengan menggunakan teknik reverse engineering. :P

En Paeh juga mengsyorkan memasak ayam goreng menggunakan perencah ayam tandoori. Mungkin akan dicuba kerana perencah ayam goreng kentucky memang sialan tak sedap rasanya sekarang. ako lebih rela menggorengnya bersama-sama serbuk kunyit.

Disini terdapat beberapa resepi yang dipungut oleh saya. kredit untuk orang yang buat resepi ini dah En Paeh yang memberi pada saya.

PIE MAGGI(dalam bahasa cik daNiaz, Murtabak maggi)
bahan-bahan : 2 biji telur & sepeket maggi kari
cara-cara : pukul 2 biji telur dengan serbuk kari rebus maggi berasingan campur maggi yg dah direbus dalam telur + kari tadituang dalam frying pan (macam buat telur dadar)
cara makan: cicah sos cili lingham.. kalau lupe, simpan spare dalam kete satu.. hahahha..

TELUR GORENG BERCHEESE….(nih aku tgk org buat..sedapppp)
Cara-cara : masukkan butter dalam kuali..n cheese yg keping2 tuh..masuk sekeping ok dah..2.goreng bwang putih n bwg merah3.dah ok sket, masukkan telur yg dah dipukul..4.pastuh..goreng telur tuh cam biasa…sedap oo..

Maaf kerana penggunaan bahasa resepi itu adalah mengikut bahasa tukang masak yang di “copy paste”. Diharap anda semua dapat mengambil iktibar daripada pos ini. :) Sekian, harap maklumat.

Pautan : Dunia Masakan Enak Maggi

Comments RSS feed

27 Comments

  1. shiela

    Aku mkn perencah maggi ayam jerk.

    tawar klau mkn ngan maggi. : /

    Reply

  2. jgn masak maggi guna air panas..masak guna air biasa yg tak panas atas periuk yg panas..biarkan maggi n air sama2 mendidih, barulah maggi rasa sedap..

    Reply

  3. Penasihat

    Pada saya, rasa maggi yang tawar tu, korang sendiri boleh tambah perisa sendiri dengan menambahkan garam sedikit. Kalau nak pedas, korang tambahlah cili padi potong skit. Janganlah asyik nak komplen aja. Kalau dah tak suka… banyak jenis maggi yang ada kat luar tu, korang boleh cuba. Lagipun, makan mee segera selalu pun, tak baik untuk kesihatan. Sekarang ni purata orang yang mengidap penyakit barah, darah tinggi, kencing manis dan sebagainya semakin meningkat. Jadi, tubuh yang masih muda ni la yg harus korang jaga dgn sebaiknya. Kalau tak jaga, sentiasa la rasa letih dan lesu aja. Nak kerja pun, kekadang tak bersemangat. Silap hari bulan, kena potong gaji, kena sound bos atau paling teruk… kena buang keje…. hehehehe

    Reply

  4. paandai

    aku suka maggie extra delicous sebab tawar

    Reply

  5. p4eh

    eles apis..bior a aku nak makan manggi ke manggis..pif

    Reply

  6. apis

    oi manggi ke maggi?:censored:

    Reply

  7. p4eh

    maggi menjadikan saya seorang jejaka yg hot…dan teramat hot..makan la maggi banyak2..kalau rajin sile la poskan manggi 10 paket di alamat yg tertara dibawah..

    272-0114
    no 101,arai heights 1-2-1 shioyaki,
    ishikawa,Chiba,
    Japan.

    jgn segan jgn malu..saya menunggu sambil menggaru ketiak

    Reply

  8. tj

    arghhhhh..
    tak paham

    Reply

  9. dD

    :shock::censored:

    Reply

  10. apis

    nampaknya kita akan menyaksikan d3 skali lagi berpindah hosting.. pecayalah cakapku ini :pig:wtflol

    Reply

  11. Zeo

    RM 0.58 setiap pek (RM2.90 untuk pek 5 bungkus). harga dah cam sial. pif pif. tapikan korang ako rekemen indo-mee perisa kari cina kapitan ape bende nama dia tapi lebih kurang la ade kapitan kapitan, brand indo-mee. perisa baru indo-mee mmg kow kari dia. fcuk maggi fcuk nestle. fcuk D3 :pig: wtf lol

    Reply

  12. D3

    sesungguhnya aku nak cakap megi buh air panas.. wtf

    Reply

  13. D3

    sekarang ni, megi ayam tu rasa cam megi buh air suam jer.. perencah die tak best..

    cobala korang megi cawan lak.. best gilos

    Reply

  14. apis

    Kajian ibu-ibu diMalaysia mengatakan, bahawa anak-anak mereka yang terdedah kepada penggunaan Mee segera Maggi mengalami sindrom cepat botak, bongok dan tak dengar cakap.

    Comment by Zeo — Thursday 17 February 2005 @ 2:26 pm

    aku rasa dalam rumah 707 tuh sorg je tak botak wakakkaka.. adakah ini disebabkan dari kesan sampingan penggunaan maggi yang berlebihan?lol

    Reply

  15. pemburu^malam

    tak sangka..meggi pun boleh jadi isu panas..eh encik zeo,rupanya anda seorang tukang masak yg berjaya ye..kuikui..

    Reply

  16. D3

    wahahah.. wa baru balik, so takder masa lagi nak baca entri lu.. nanti malam wa baca.. cuma wa nak tanya, apa yang penting sangat harijadi zeo tu? sempena memperingati gei sedunia ka? wahahaha

    harap maklumat.. tompang lalu lalang

    Reply

  17. Zeo

    Kajian ibu-ibu diMalaysia mengatakan, bahawa anak-anak mereka yang terdedah kepada penggunaan Mee segera Maggi mengalami sindrom cepat botak, bongok dan tak dengar cakap.

    Reply

  18. bapak ayam

    lol

    Reply

  19. apis

    sebenarnya kalau kita rujuk balik buku yang bertajuk “Koleksi masakan Chef Wan” dimukasurat 73 perenggan 12, terdapat 1 formula didalamnya yang menyatakan bahawa rasa maggi adalah berkadar songsang dengan pasang surutnya air laut. Manakala penipisan ozon pula cuma mempengaruhi ketumpatan kuah maggi tersebut. Juga ada disebut yang rasa maggi akan bertambah sedap pada setiap jumaat keliwon ketika bulan mengambang.

    Reply

  20. huraian & analisis secara mendalam oleh incik apis.. penerangan yg amat menarik sekali.. ada kena mengena tak rasa megi ni dgn kadar penipisan ozon dan kenaikan paras air pasang surut laut ar? nak gak aku tau..ehehe :neutral:wtf

    Reply

  21. Zeo

    @novatech g la masak logo megi tu ngan perencah black pepper maggi.

    Reply

  22. apis

    oh sori tj. ni hi level discussion. wakakkaka :pig:

    Reply

  23. adei..~_~ macam macam lah teknik ko zeo.. :razz: nanti kalau terdesak sangat aku nak try gak.. :grin: sbb dah lama gak lidah aku tak sentuh meggie.. sluuuuuurpps.. mejilat bibir betul.. ump… meleleh leleh air liur aku tgk logo megiie tuh ..aummm.. :shock:

    Reply

  24. tj

    apa kao merepek ni labu.
    pening ako membaca.
    satu hapah tak paham.

    Reply

  25. apis

    pada pendapat saya sebagai seorang pakar pengubahsuai masakan maggi, pendapatan saya adalah sekitar rm2k (jika tidak ditolak dengan cukai pendapatan, bill telepon, bil streamyx dan bill clinton) kemungkinan perkara ini berlaku setelah saya mengambil keputusan untuk berhijrah awal iaitu hanya beberapa bulan sebelum tahun baru hijrah di mana kadar pasaran maggi di sekitar kelana jaya menurun dengan mendadak. Walaupun ramai yang mampu membeli maggi tetapi apa gunanya jika tidak tahu menjadikan rasa maggi itu sebagai pembolehubah (proses pengubahan cara dan teknik masakan) seterusnya mengakibatkan lambakan yang banyak dirumah sekitar kelana jaya dimana kerajaan telah memperkenalkan duti anti lambakan ke atas lambakan maggi yang tidak dpt dimasak mengakibatkan kesan yang dipanggil “ah maggi x sedap sebab kurang rasa, tawar, mahal, dan sebagainya. dari segi saintifik, kejadian sebegini merupakan salah satu dari masalah psikologi kerana ianya bukan disebabkan oleh maggi itu sendiri (kurang rempah? garam? msg?) tetapi adalah disebabkan ketidakpandaian seseorang itu menyelesaikan formula pembolehubah (*rujuk perkataan ini diatas) di dalam DNA rempah perasa maggi tersebut. Sekian wassalam.wtf

    Reply

  26. Zeo

    mee segera maggi+bujang = tidak dapat dipisahkan :cute:

    Reply

  27. resepi lah pulak..ni yg buat saya lapo secara tiba2 ni:mad:

    Reply

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>